Alapítvány - 1. évad

Befejeztem az Apple Tv Alapítvány sorozatát, ami valóban Isaac Asimov azonos című regénye alapján készült. ALAPJÁN.

Ahogy az előző bejegyzésemben is említettem, az adaptációkban általában vannak kisebb-nagyobb eltérések a könyvhöz képest, ám tud ez jól is működni. Nem vártam most sem, hogy szó szerint adaptálják a regényt, mert nem is lehet. De azért kicsivel többre számítottam.

Az évad második felében továbbra sem tudok belekötni a látványba, se Bear McCreary zenéjébe (mondjuk az első résznél a párom megkérdezte, hogy valamilyen operát vagy szimfóniát nézek? :)). Szépségesek a bolygók, az űrhajók, a fekete lyuk, a császári palota.

A továbbiakban spoilerekkel folytatom.

Az első válság az anakreóniak bosszúját jelenti, ahol is a végső céljuk, hogy a Terminus körül elrejtett (hogy lehet egy ilyen bazi nagy hajót elrejteni?) Invictus nevű hadihajó felhasználásával bosszút álljanak a Trantoron bolygójuk megsemmisítéséért. Valahogy ez a szál nekem nem tetszett. Először megjelenik az ellenség a Terminuson, aztán csapdába csalják a  tudósokat (akik végig tehetetlenül reszketnek), aztán közlik, hogy szükségük van felszerelésre a hajóikhoz, aztán elviszik Salvorékat egy másik hajón, amellyel elmennek egy harmadik hajóra. Olyan se füle se farka érzésem volt. És az Invictus. Baromi jól néz ki, de őszinte leszek, nem értettem a működését, se azt, hogy miért lett szellemhajó. (valaki elmagyarázná nekem?) Ha már szellemhajó, az Expanse-ban ez jobban működött :) 

Na és ha már hajók, ott a Birodalom csatahajója. Elmegy a Terminusra segíteni az Alapítványnak egy fullosan felszerelt birodalmi csatahajó, amit az első lövéssel lelőnek az anakrenóiak. Bumm. És ez a nagy, birodalmi flotta.

Salvor Hardin dörzsölt politikus helyett egy akcióhős lett, de nekem szimpi volt a csajszi (ha nem gondoltam bele, hogy a regényekben ő ki is), és a Hugoval közös jeleneteiben is volt kémia és érzelem. 

A Cleonok sztorija érdekesebb volt, az évad második felében ügyesen felvázolták az individum konfliktusát a birodalmi klónok arctalan, folyamatos uralkodásával. A hitbéli szál is tetszett, de nekem hiányzott az, ahogy az Alapítvány elhintette a tudományba vetett hitet és babonát a lakosság közt, és amelyet felhasználva rendkívül ügyesen kerekedtek felül a birodalmon. Ez sajna kimaradt, helyette kaptunk papnőket egy sivatagi bolygón és egy Demerzelt.

Demerzel. Ah. Nekem úgy tűnik, a készítők itt elvetették a robotika három törvényét (mondjuk utalás se volt rá), és helyette kaptunk egy, a birodalomhoz végtelenül hűséges robotot, aki vallásos (Asimov regényeiben azért nem megszokott egy hívő robot), érzelmei vannak és gyilkol, ha a birodalom érdeke úgy kívánja. A 8. részben érdekes volt Demerzel vívódása, a döntés a hit és a birodalom közti hűsége közt, de nekem valahogy olyan hiteltelennek tűnt, hogy pont ő gyilkolna. Jó,jó, mondhatnátok, hogy de ott a 0. törvény is: "A robotnak nem szabad kárt okoznia az emberiségben, vagy tétlenül tűrnie, hogy az emberiség bármilyen kárt szenvedjen.". Erre hivatkozva valóban elkövethet gyilkosságot, azért, hogy az emberiség (vagy a birodalom) tovább élhessen.

Azt is hiányoltam, hogy Aimsov történeteiben, ha a robot látott egy embert meghalni, akkor némileg összezuhant, roncsolódott a kis pozitronagya. Ha Demerzel 3. törvényes robot lett volna, szerintem nem úszta volna meg a gyilkosságot néhány arcrángással (jó, ez túlzás, a színészi játék jó volt) Jó, összességében tetszett, de szerintem a robotika 3 törvénye itt egyszerűen nincs jelen, a készítők ezt elvetették. Pedig mennyivel izgalmasabb lett volna ezt is megmutatni a sorozatban!

Hari Sheldon pedig az a Csávó aki Mindenkinek Hazudott (de legalábbis elhallgatott mindenki elől valamilyen részletet) A végén ezen már csak mosolyogtam, ez Asimov Második Alapítványára emlékeztet, ahol szintén féligazságok derültek ki, hogy aztán egyik cselszövést múljon felül a másik. Erről ez a mém jut eszembe:



Jared Harrist az Expanse óta imádom, itt is élvezettel néztem a jeleneteit, és a nagy Második Alapítványos utalásnál fel is csillant a szemem! De aztán az a szál nem ment semerre (talán a 2. évadban:)

Gaal Dornick története és utazása kapcsán viszont a mai napig azon gondolkodom, hogy akkor ő ki is valójában? Mi volt a szerepe? Mit tett hozzá, mivel járult hozzá a történet és történelem alakulásához?

Az Alapítvány nem jó Asimov adaptáció, bárhonnan is nézzük, sima sci-fi sorozatnak nem rossz, de én hiányoltam belőle azt a zseniálitást, okosságot és humort, amiért annyira szeretem Asimovot.

Inkább megyek, és elolvasom az alapítvány-sorozat ötödik és hatodik könyvét.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések