Stephen Hawking: Az idő rövid története

"Miután a tudományos elméletek sikeresen leírták az eseményeket, legtöbben úgy vélik: Isten engedi, hogy a világ a törvények rendszere által megkövetelt módon fejlődjék, és nem avatkozik be a törvények megsértésével. Azt azonban nem árulják el a törvények, hogy keletkezésekor milyennek kellett lennie a Világegyetemnek. Továbbra is Istenre vár, hogy felhúzza az óraművet, és döntsön a működése felől? Amennyiben a Világegyetemnek van kezdete, akkor feltételezhetjük, hogy van teremtője is." (Stephen Hawking: Az idő rövid története)

Emlékszem, gyerekkoromban volt egy atlaszom, amelyben a csillagokról és bolygókról volt szó. Emlékszem a könyv színeire, a nagy képekre a bolygókról és a Földhöz viszonyított nagyságukról. Órákig nézegettem a Szaturnuszt, Jupitert, Plútót és közben azon töprengtem, milyen is lehet ott az élet. Akkor - gyermekfejjel - azt gondoltam, csillagász leszek. Aztán megismerkedtem a matekkal, fizikával, kémiával és erről a hivatásról gyorsan letettem. 

Annak ellenére, hogy a reál tantárgyakhoz nincs tehetségem, a fantáziámat ma is megmozgatja a világűr és az űrutazás kérdése.

Az Idő rövid története nekünk, átlagembereknek íródott, hogy a nagy tudósok mellett mi is értsünk valamit abból, mi folyik ma a világegyetem kialakulásának kutatása területén. Nem könnyű olvasmány, végig figyelni kell a szövegre, de segítségünkre vannak ábrák és magyarázó függelékek.

Stephen Hawking a 20. század egyik legjelentősebb tudósa hozzánk is közelebb hozza a világegyetem keletkezésének történetét, végigvezet az ehhez kapcsolódó felfedezések, tudományos elméletek történetén is, megismerhetjük a relativitás elméletét (amelyet én ebből a könyvből értettem meg:)), de a fekete lyukakra és az időutazás lehetőségére is szentel a könyv egy-egy fejezetet.

Bevallom, a fekete lyukakról és féreglyukakról szóló fejezetek érdekeltek és tetszettek nekem leginkább. A rejtélyes fekete lyukakat azért találom izgalmasnak, mert mindig érdekelt, vajon mi lehet a szingularitás mögött (valószínűleg nem az, ami az Interstellar c. filmben volt, de ki tudja?!), illetve a féreglyukak esetében az időutazás lehetősége mozgatja meg a fantáziámat.

Ha érdekel titeket az űrutazás, a csillagok vagy éppen az, hogy mi történne, ha beleesneénk egy fekete lyukba, ajánlom a cuki, ismeretterjesztő videókkal teli Kurzgesagt Youtube csatornáját!

Nem mondom, hogy mindig mindent értettem, például a részecskékről szóló rengeteg elmélet néhol összezavart, de összességében, akit kicsit is érdekel a Világegyetemünk és annak kialakulása, annak ajánlom ezt a könyvet.

Bárcsak fizika órán olvastunk volna ilyen műveket! Ugyan a fizika tudásom nem javult volna, de a lelkesedésem biztosan. :)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések