Steven Saylor: Dominus

"És a varázslatok meghozták az eredményt? – kérdezte az asszony.

– Nem varázslat volt, kedvesem. Fohász az istenek oltalmáért.

– Mi a különbség?

Gnaeus felhorkant. Hová fajult a világ? Teológiáról kell vitatkoznia egy nővel!" (Steven Saylor:Dominus)

Általános iskola óta szeretem a történelmet, de az ókori történelem valahogy sosem hozott lázba. A scifi mellett a történelmi regényeknek is nagy rajongója vagyok, de én mindig keresztes lovagokról, angol és francia középkorról vagy éppen Hunyadiról olvastam. Na és persze sok második világháborúval foglalkozó regényt olvastam és filmet láttam.

Egyetemistaként került a kezembe Steven Saylor "Rubicon" c. regénye és utána nem volt megállás: szinte az összes könyvét elolvastam az írónak és rájöttem,milyen izgalmas is az ókori történelem!

Saylor főhőse, Gordianus, a nyomozó az ókori Róma utcáin az igazság nyomába ered; megbízói nemcsak polgárok, de politikusok, diktátorok is. Rejtélyes gyilkosságok, eltűnt személyek, emberrablás és szentségtörés után nyomoz, mindezt az ókori Róma egyik legizgalmasabb korszakában. 

Saylor szórakoztatóan ír, miközben rendkívül hangulatosan és részletesen mutatja be az ókori Róma hétköznapjait. Szereplői, legyenek akár kitaláltak, akár valós történelmi személyek, hús-vér emberek. Saylor, aki ókortudományt és történelmet tanult, aprólékosan és - bár nem vagyok történész - hitelesen hozza hozzánk közelebb az ókori Róma mindennapjait; a polgárok mindennapjait, a vallási szertartásokat (amiből kiderül, a rómaiak inkább babonásak voltak, mint vallásosak), a politikát, a fürdőket, az építészetet, a jogrendszert. Olyan gusztusosan írja le, miket ettek és ittak a rómaikai (Apicius fennmaradt szakácskönyve alapján), hogy nekem is kedvem támadt megfőzni egy-két fogást.

A Dominus c. regény a Róma trilógia befejező kötete. Ebben a trilógiában Saylor megkísérli bemutatni a Római Birodalom történelmének főbb pontjait egy patrícius család, a Pinariusok történetén keresztül. A Dominus története Marcus Aurelius uralkodása alatt kezdődik, és Constantinus császárral fejeződik be. A két császár uralkodása közt egy hosszú, rengeteg császárral, gyilkosságokkal, tűzvésszel, barbár támadásokkal teli,bizonytalan időszak húzódik. És ráadásul már a keresztények is megjelennek Róma utcáin! 

A Pinarius család pedig igyekszik a fenti időszakot túlélni, a császároknak szebbnél szebb szobrokat készíteni, és a politikai intrikákat túlélni.

Saylor most is igényesen, szórakoztatóan, izgalmasan ír, párbeszédei érdekesek, és a szereplők filozófiai elmélkedései különösen tetszettek. Mindenkinek ajánlom, akit érdekel a történelem, és szeretne szórakoztató és érdekes regényt olvasni az ókori Rómáról. 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések